Resumen:
Playful resources are learning strategies that contribute significantly to the educational
process. The use of ludic resources, are pedagogical techniquesthat help the student develop
experiences, attitudes, competences, in an active way. The didactic resources manage to carry
out the development of cognitive abilities, a fundamental factor in the academic formation
of children. Therefore, with this research it has been identified that teachers do not use
recreational tools within the area of mathematics, causing low academic performance by
students.
This research work will be carried out, since it is a problem that occurs daily within
educational institutions, the little use of recreational resources, results in disinterest,
demotivation, school failure, and low academic performance. For this reason, the present
titling work is directed to determine the incidence of playful resources, in the teaching of
mathematics in sixth grade students, of the educational unit "Ciudad de Machala", in order
to provide a solution to the present problematic.
The methodology assumed in the research is of a fundamental qualitative nature in the
statistical method, the observation and survey technique was applied to 25 sixth grade
students, from the educational unit "Ciudad de Machala", in order to provide a solution to
this problematic. In order to collect the necessary information for the study of the
phenomenon, this technique contains a questionnaire of 10 already established questions.
Likewise, quantitative research wasimplemented, such asthe interview addressed to teachers
with 10 questions, to find out what their methodology is like and what kind of strategies are
used when teaching mathematical content.
The investigations carried out allowed us to know the problem in depth, resulting in the
fact that the sixth grade teachers of the "Ciudad de Machala" educational unit do not use
recreational resources to implement mathematics classes. Little knowledge, lack of time in
the educational day, improve school performance. Given the needs detected in the diagnosis
of the problem, an alternative is proposed to prepare a manual of recreational resources,
aimed at the teachers of said institution. With the objective of strengthening its pedagogical
praxis, which improves the teaching and learning process, whose proposal is innovative to
be applied since the technical, economic and social requirements respond to the needs
presented by the Institution.
Finally, it is necessary for teachers to assume their role as educators with dedication,
vocation, responsibility and commitment, to be constantly in training that helps strengthen
their knowledge, experiences, and design learning strategies according to the needs and
interest of each one of their students, in order to form reflective, critical, sociable and
humanistic students.
Descripción:
Recursos lúdicos, son estrategias de aprendizaje que aportan significativamente dentro
del proceso educativo. El uso de recursos lúdicos, son técnicas pedagógicas que ayuda al
estudiante desarrolle experiencias, actitudes, competencias, de manera activa. Los recursos
didácticos, logra efectuar el desarrollo de las habilidades cognitivas, factor fundamental en
la formación académica de los niños/as. Por lo tanto, con esta investigación se ha identificado
que los docentes no emplean herramientas lúdicas dentro del área de matemáticas,
ocasionando bajo rendimiento académico por parte de los alumnos.
Este trabajo de investigación se va efectuar, puesto que, es un problema que se presenta
diariamente dentro de las instituciones educativas, la poca utilización de recursos lúdicos,
trae como consecuencia el desinterés, desmotivación, fracaso escolar, y bajo rendimiento
académico. Por tal razón, el presente trabajo de titulación está direccionado a determinar la
incidencia de los recursos lúdicos, en la enseñanza de matemática en estudiantes de sexto
grado, de la unidad educativa “Ciudad de Machala”, con la finalidad de dar solución a la
presente problemática.
La metodología asumida en la investigación es de carácter cualitativa fundamentada en el
método estadístico, se aplicó la técnica de observación y encuesta a 25 estudiantes de sexto
grado, de la unidad educativa “Ciudad de Machala”, con la finalidad de dar solución a la
presente problemática. Para recaudar la información necesaria para el estudio del fenómeno,
esta técnica contiene un cuestionario de 10 preguntas ya establecidas. Así mismo se
implementó la investigación cuantitativa, como la entrevista dirigida a los docentes con 10
preguntas, para indagar como essu metodología y que tipo de estrategias utiliza al momento
de impartir contenidos matemáticos.
Las indagaciones realizadas permitieron conocer a profundidad la problemática, dando
como resultado qué los docentes del sexto grado de la unidad educativa “Ciudad de
Machala”, no utilizan recursos lúdicos, para efectuar las clases de matemáticas. El poco
conocimiento, la falta de tiempo en la jornada educativa, afectan alrendimiento escolar. Ante
las necesidades detectadas en el diagnóstico del problema se plantea como alternativa
elaborar un manual de recursos lúdicos, dirigida a los docentes de dicha institución. Con el
objetivo de fortalecer su praxis pedagógica, que permitan mejorar el proceso de enseñanza y
aprendizaje, cuya propuesta es innovadora de ser aplicada puesto que los requerimientos
técnicos, económicos y sociales responden a las necesidades que presenta la Institución.
Finalmente, es necesario que los docentes asuman con dedicación, vocación,
responsabilidad y compromiso su función como educadores, estar constantemente en
capacitaciones que ayuden fortalecer sus conocimientos, experiencias, y diseñen estrategias
de aprendizaje de acuerdo a las necesidades e interés de cada uno de sus estudiantes, con la
finalidad que formen alumnos reflexivos, críticos, sociables e humanista.