Resumen:
THE PROJECT PRESENTS A DESCRIPTIVE SCOPE TO ENSURE DETAILED AND COMPLETE INFORMATION. IT FOCUSES ON THE APPLICATION OF GAMIFICATION TO STRENGTHEN DIGITAL COMPETENCIES IN THE FIELD OF COMPUTER SCIENCE, INTEGRATING OPEN EDUCATIONAL RESOURCES (OER). THE MAIN OBJECTIVE IS TO INTRODUCE THIS APPROACH INTO THE TEACHING AND LEARNING OF COMPUTER SCIENCE FOR FIRST-YEAR HIGH SCHOOL STUDENTS AT THE LIBERTADOR SIMÓN BOLÍVAR EDUCATIONAL UNIT. THE METHODOLOGY USED IS BASED ON A MIXED APPROACH, WITH DESIGN RESEARCH METHODS AND THE USE OF THE ADDIE MODEL TO CREATE INNOVATIVE RESOURCES THAT IMPROVE ACADEMIC PERFORMANCE.
Descripción:
EL PROYECTO MUESTRA UN ALCANCE DESCRIPTIVO PARA QUE LA INFORMACIÓN SEA DETALLADA Y COMPLETA. SE CENTRA EN LA APLICACIÓN DE LA GAMIFICACIÓN PARA FORTALECER LAS COMPETENCIAS DIGITALES EN EL CAMPO DE LA INFORMÁTICA, INTEGRANDO RECURSOS EDUCATIVOS ABIERTOS (REA). EL OBJETIVO PRINCIPAL ES INTRODUCIR ESTE ENFOQUE EN LA ENSEÑANZA-APRENDIZAJE DE LA ASIGNATURA DE INFORMÁTICA PARA ESTUDIANTES DE PRIMER AÑO DE BACHILLERATO DE LA UNIDAD EDUCATIVA LIBERTADOR SIMÓN BOLÍVAR. LA METODOLOGÍA UTILIZADA SE BASA EN UN ENFOQUE MIXTO, CON MÉTODOS DE INVESTIGACIÓN DE DISEÑO Y EL USO DEL MODELO ADDIE PARA CREAR RECURSOS INNOVADORES QUE MEJOREN EL RENDIMIENTO ACADÉMICO.