Resumen:
This research addresses the implementation of educational robotics as an innovative tool in the learning of the subject of Mathematics, specifically in the context of the Eighth Year of Basic General Education. The main objective of the study was to determine the impact of this methodology on the development of creative learning, using technological platforms such as Tinkercad and Arduino components.The methodology used was framed in a mixed approach, combining qualitative and quantitative techniques, with a descriptive scope that allowed for a detailed analysis of the teaching-learning dynamics. Two key experiences were designed and applied: the first consisted of an interview with the mathematics teacher to identify needs and establish initial strategies; the second involved students, who interacted with prototypes such as MobBob, and SpeedMath.
The results obtained showed that the use of educational robotics not only favored the
understanding of abstract concepts, but also increased student motivation and encouraged
their active participation in the classroom. In addition, there is evidence of significant
development in skills such as critical thinking, creativity, and problem-solving skills.
In conclusion, educational robotics is presented as an effective alternative to renew traditional teaching practices, allowing students to connect theory with practice in a meaningful way, while acquiring technological skills that are essential in today's world. This work seeks to support pedagogical innovation and the strengthening of mathematics teaching in an interdisciplinary context.
Descripción:
Esta investigación aborda la implementación de la robótica educativa como una
herramienta innovadora en el aprendizaje de la asignatura de Matemática
, específicamente en el contexto del Octavo año de Educación General Básica. El estudio tuvo como objetivo principal determinar el impacto de esta metodología en el desarrollo del aprendizaje creativo, utilizando plataformas tecnológicas como Tinkercad y componentes Arduino.La metodología empleada se enmarcó en un enfoque mixto, combinando técnicas cualitativas y cuantitativas, con un alcance descriptivo que permitió analizar de manera detallada las dinámicas de enseñanza-aprendizaje. Se diseñaron y aplicaron dos
experiencias clave: la primera consistió en una entrevista con el docente de matemática para identificar necesidades y establecer estrategias iniciales; la segunda involucró a los estudiantes, quienes interactuaron con prototipos como MobBob, y SpeedMath.Los resultados obtenidos demostraron que el uso de la robótica educativa no solo favoreció la comprensión de conceptos abstractos, sino que también incrementó la motivación de los estudiantes y fomentó su participación activa en el aula. Además, se evidencia un
desarrollo significativo en habilidades como el pensamiento crítico, la creatividad y la capacidad para resolver problemas.En conclusión, la robótica educativa se presenta como una alternativa eficaz para renovar
las prácticas tradicionales de enseñanza, permitiendo a los estudiantes conectar la teoría con la práctica de manera significativa, mientras adquieren competencias tecnológicas que son esenciales en el mundo actual. Este trabajo busca ser un apoyo para la innovación pedagógica y el fortalecimiento de la enseñanza de la matemática en un contexto interdisciplinario.