Resumen:
The objective of this investigative work is to determine the incidence of children's songs as a pedagogical strategy for the development of Verbal Language of boys and girls from 3 to 4 years old in Initial Education I Santa Rosa 2024, therefore, it was used as a methodology to give response at a quantitative level with a non-experimental design with a correlational scope, using as an instrument an observation and interview guide, the first used with the children in the classroom and the second implemented with the teachers, giving a total of 4 teachers and 84 students . This resulted in the children listening to music showing greater activity, attention, improving their mood, relating the meaning of the words, continuously repeating the words, all of this reinforces what was said by the teachers at the time of the interview, when referring that it is important to use music as a didactic, recreational and motivational strategy, contributing to the expression of language. Concluding that children's songs allow the child to achieve better pronunciation, being fun, dynamic, happy, simple and repetitive, in addition to generating skills, it also increases vocabulary and improves concentration. Therefore, it is recommended that teachers implement nursery rhymes in their planning as an innovative strategy that encourages active participation in the child.
Descripción:
El presente trabajo investigativo tiene como objetivo determinar la incidencia de las canciones infantiles como estrategia pedagógica para el desarrollo del Lenguaje Verbal de niños y niñas de 3 a 4 años en Educación Inicial I Santa Rosa 2024, por lo cual, se utilizó como metodología para dar respuesta un nivel cuantitativo con un diseño no experimental con un alcance correlacionar, utilizando como instrumento una guía de observación y entrevista, la primera utilizada con los niños en el aula y la segunda implementada a los maestros, dando un total de 4 docentes y 84 estudiantes. Esto dio como resultado que los niños al escuchar música presentan mayor actividad, atención mejorando su ánimo, relaciona el significado de las palabras, repiten de manera continua las palabras, todo esto afianza lo dicho por los docentes en el momento de la entrevista, al referir que es importante la utilización de la música como una estrategia didáctica, lúdica y motivacional contribuyendo a la expresión del lenguaje. Concluyendo que las canciones infantiles permiten conseguir al niño una mejor pronunciación, al ser divertido, dinámico, alegre, sencillo y repetitivo, además de generar habilidades, así mismo aumenta el vocabulario, mejora la concentración. Por lo tanto, se recomienda a los profesores que dentro de sus planificaciones se implemente canciones infantiles como una estrategia innovadora que fomenta la participación activa en el infante.