Resumen:
Borderline intelligence is defined as intellectual functioning that is not within normal
cognitive standards, but is not considered an intellectual disability. This type of intelligence
is identified by its main characteristic based on presenting an IQ between 70 – 85%.
Therefore, the following is proposed as a scientific problem: What is the relationship between
psychomotor skills and curricular competencies in a student with borderline intelligence? ,
in order to answer the question raised, the objective is: to analyze the relationship of
psychomotricity with curricular competences in a student with borderline intelligence.
Regarding the methodology, a descriptive type of research based on a qualitative approach
was presented. At the same time, a theoretical foundation was maintained from an ecological
approach, allowing us to understand the development processes of the human being. In
addition, for the collection of information, some evaluation instruments were used, correlated
with the present case study, these being: the Wisc V test, the Ozeretsky test, an observation
guide was also applied and finally an interview guide. . It was obtained as a result that the
minor presents affectations in his learning, being in a lower level of schooling according to
what was evaluated, because these are not consistent with his age and grade in which he is.
Others have deficiencies in their motor skills and difficulties in their curricular competencies,
which trigger a deficit in personal development and their learning process.
Descripción:
La inteligencia limítrofe, es definida como el funcionamiento intelectual que no se encuentra
entre los estándares normales a nivel cognitivo, pero que no es considerada como una
discapacidad intelectual. Este tipo de inteligencia se identifica por su característica principal
basada en presentar un CI entre 70 – 85%. Por ende, se propone como problema científico,
lo siguiente: ¿Qué relación existe entre la psicomotricidad y las competencias curriculares en
un estudiante con inteligencia limítrofe?, para dar respuesta a la interrogante planteada, se
propone como objetivo: analizar la relación de la psicomotricidad con las competencias
curriculares en un estudiante con inteligencia limítrofe. Con relación a la metodología, se
presentó una investigación de tipo descriptiva basado en un enfoque cualitativo. A su vez se
mantuvo una fundamentación teórica desde un enfoque ecológico permitiendo comprender
los procesos de desarrollo del ser humano. A demás para la recolección de información se
utilizaron algunos instrumentos de evaluación, correlacionados con el presente estudio de
caso, siendo estos: el test de Wisc V, el test de Ozeretsky, se aplicó también una guía de
observación y por último una guía de entrevista. Se obtuvo como resultado que el menor
presenta afectaciones en su aprendizaje, encontrándose en un nivel de escolaridad inferior de
acuerdo a lo evaluado, debido a que estos no son acordes a su edad y grado en el que se
encuentra. A demás posee deficiencias en sus habilidades motoras y dificultades en sus
competencias curriculares, que detonan un déficit en el desarrollo personal y su proceso de
aprendizaje.