Resumen:
This research aims to determine the characteristics of the psycho-affective aspect of schoolchildren who are victims of bullying, the degree of affectation and the consequences in their daily lives. The method was synthetic analytical, with a mixed approach, applying instruments such as: psychological interview, observation and Questionnaire on Bullying and Peer Abuse (CIMEI). The results showed the presence of bullying, the affectation of the emotional state of the victims, due to a disturbing school environment, which prohibits children from performing activities they like, poor ability to relate to others, lack of motivation to develop in the activities of the school context.
Descripción:
Esta investigación pretende determinar el aspecto psicoafectivo y el rendimiento académico de escolares víctimas de bullying, bajo el enfoque cognitivo – conductual, direccionado a la reestructuración de ideas irracionales y a la posibilidad de mejorar ciertas actitudes. La metodología utilizada fue mixta, aplicando instrumentos como: entrevista psicológica, observación y Cuestionario sobre Intimidación y Maltrato Entre Iguales (CIMEI). Los resultados evidenciaron la presencia de acoso escolar, la afectación del estado emocional de las víctimas, y los inconvenientes que presentan respecto a la respuesta académica, originando desmotivación de asistir a clases, y la disminución en su rendimiento escolar.