Resumen:
This research aims to analyze the implementation of the learning styles embodied in the
national curriculum by the trainers of Physical Education at the School of Private Basic
Education "Paradise of children" on the sublevel of middle basic; through a field analysis
to identify possible measures that can improve class development, alluding to the specific
objectives that were reflected in relation to literary review, fieldwork and the approach of
the proposal, especially to connect with the overall objective. The problem raised
concerns whether there is a satisfactory application of the learning styles of teachers in
the architectural development of physical education of the educational institution; his
theoretical argumentation is based on the approaches of the different and diverse learning
styles, which were determined and detailed in depth through bibliographic research,
based on explorations by Howard Gardner, David Kolb, Honey and Mumford and Felder
and Silverman and by the National Physical Education Curriculum. The type of research
applied is of qualitative approach when the search for information based on the
knowledge of both the teacher of the established area and the director of the educational
institution is based, having as methods applied the analytical-synthetic which allowed to
understand the foundation without formatting it together with the results, and the
deductive-inductive method to establish the proposal as a solution measure to the
problem raised and to obtain the conclusions and recommendations , the technique of
this research was: a structured interview aimed at the campus director and the teacher in
the area of Physical Education and his instrument coexisted in the question guide, in
order to obtain reliable data with digital evidence for the analysis and study of the problem
for understanding educational reality. In addition, it relies on field analysis and
documentary and bibliographic exploration for the scientific support of this research work.
As for the results obtained, a high degree of knowledge of much of the learning styles
could be determined, therefore, a satisfactory application of them in the physical
education classes on the middle sub-level was not executed, on a par, the proposal of
the educational blog obtained a good image and its subsequent approval for its use in the
agoic context as a reinforcement when acting teacher; it was further concluded that
learning styles are immersed in all human training processes, so it is necessary to inform
and apply them in relation to orientations, specifications of the national curriculum and it
is also appropriate to use technological means for the organization of classes and to
achieve varying teaching strategies in aulic development. In reference to the
technological field, it was determined that a virtual reality is lived and the feasibility of
such means must be had for the complementation of all classes in particular the area
already mentioned; it was determined that the educational blog is a telematics tool that
would help in strengthening classes and their strategies.
Descripción:
La presente investigación tiene como objetivo Analizar la implementación de los estilos
de aprendizaje plasmados en el currículo nacional por parte de los formadores de
Educación Física en la Escuela de Educación Básica Particular "Paraíso de los Niños"
en el subnivel de básica media; a través de un análisis de campo para identificar las
posibles medidas que puedan mejorar el desarrollo de las clases, aludiendo a los
objetivos específicos que se plasmaron en relación a la revisión literaria, al trabajo de
campo y al planteamiento de la propuesta, sobre todo para concadenar con el objetivo
general. La problemática planteada trata si hay una aplicación satisfactoria de los estilos
de aprendizaje de parte de los docentes en el desarrollo áulico de Educación Física de
la institución educativa; su argumentación teórica se basa en los enfoques de los
diferentes y diversos estilos de aprendizaje, los cuales fueron determinados y detallados
a profundidad mediante la investigación bibliográfica, cimentándose en las
exploraciones de Howard Gardner, David Kolb, Honey y Mumford y Felder y Silverman y
por el currículo nacional de Educación Física. El tipo de investigación aplicada es de
enfoque cualitativo al basarse la búsqueda de información según los conocimientos tanto
de la docente del área establecida como de la directora del ente educativo, teniendo
como métodos aplicados el analítico-sintético el cual permitió comprender la
fundamentación sintetizándola junto a los resultados, y el método deductivo-inductivo
para establecer la propuesta como medida de solución al problema planteado y para la
obtención de las conclusiones y recomendaciones, la técnica de esta investigación fue:
una entrevista estructurada dirigida al director del plantel y a la docente perteneciente al
área de Educación Física y su instrumento coexistió en la guía de preguntas, con el fin
de obtener datos fidedignos con evidencia digital en miras al análisis y estudio de la
problemática para la comprensión de la realidad educativa. Además, se apoya en el
análisis de campo y en la exploración documental y bibliográfica para la sustentación
científica del presente trabajo investigativo. En cuanto a los resultados obtenidos se pudo
determinar un alto grado de desconocimiento de gran parte de los estilos de aprendizaje,
por ende, no se ejecutaba una satisfactoria aplicación de los mismos en las clases de
educación física en el subnivel medio, a la par, la propuesta del blog educativo obtuvo
una buena imagen y su posterior aprobación para su utilización en el contexto áulico
como reforzamiento al accionar docente; además se concluyó que los estilos de
aprendizaje están inmersos en todo los procesos formativos del ser humano, por eso es
necesario fundamentarlos y aplicarlos en relación a las orientaciones, especificaciones
del currículo nacional y también es oportuno la utilización de los medios tecnológicos
para la organización de las clases y lograr variar las estrategias de enseñanza en el
desarrollo áulico. En alusión al ámbito tecnológico, se determinó que se vive en una
realidad virtual y se debe tener la viabilidad de medios de este tipo para la
complementación de todas las clases en especial el área ya mencionada.