Resumen:
The research carried out presents the creation of strategies to improve the reputation of the Ecuadorian Social Security Institute of the city of Machala, which are based on offering the services of the IESS, election of communication means for the promotion of its services, and all reinforce the staff with training for customer service. Using qualitative and quantitative methods, applying surveys to pensioners of the Ecuadorian Institute of Social Security, in which it was taken into account to qualify social networks as one of the communication voices of the institution, since through them the users get updated information from the authorities. It was determined that the hospital services are those that would be affecting a deficient institutional image, which makes us conclude that investments must be made in necessary resources to improve the communication image of the Ecuadorian Social Security Institute of Machala.
Descripción:
La investigación realizada presenta la creación de estrategias para mejorar la reputación del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social de la ciudad de Machala, las mismas que se basan en ofertar los servicios del IESS, elección de medios de comunicación para la promoción de sus servicios, y sobre todo reforzar al personal con capacitaciones para servicio al cliente. Utilizando métodos cualitativos y cuantitativos, aplicando encuestas a los pensionistas del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social, en las mismas que se tomó en cuenta calificar a las redes sociales como una de las voces de comunicación de la institución, ya que por medio de las mismas los usuarios obtienen información actualizada de las autoridades. Se determinó que los servicios hospitalarios son los que estarían incidiendo en una deficiente imagen institucional, lo que nos hace concluir en que se debe invertir en recursos necesarios para mejorar la imagen comunicacional del Instituto Ecuatoriano de Seguridad Social de Machala.