Resumen:
This integrative project was carried out with the intention of proposing an Operational Process Manual (OPM) aimed at Textile Marketing Microenterprises (TMM), with this instrument the optimization of activities of: purchasing, inventory control and sale is sought. The research methodology is qualitative in nature, because data was analyzed based on the experiences and knowledge of the owners of the TMM; There was also an inductive approach because the empirical information was transformed into objective information without altering its veracity; The research levels are: exploratory, descriptive and explanatory; It has a non-experimental design because the variables studied were not manipulated. We worked with 38 microenterprises dedicated to the textile trade within the Huaquillas canton, information obtained through the Chamber of Commerce; The instrument used to collect data was the structured interview. Among the results found, it was found that the majority of TMM has three operational processes: purchasing, inventory control and sales; This result was taken as a reference to analyze each process individually and be able to identify: activities, those responsible, documentation and irregularities; After identifying which activities allow reducing irregularities, the OPM was structured and subsequently the proposal was developed where the results found were taken as reference.
Descripción:
El presente proyecto integrador se realizó con la intención de proponer un Manual de Procesos Operativos (MPO) dirigido a las Microempresas Comercializadoras de Textiles (MCT), con este instrumento se busca la optimización de actividades de: compra, control de inventario y venta. La metodología de la investigación es de carácter cualitativo, porque se analizaron datos basados en las experiencias y conocimientos de los propietarios de las MCT; también se contó con un enfoque inductivo porque se transformó la información empírica en objetiva sin alterar su veracidad; los niveles de investigación son: exploratorio, descriptivo y explicativo; se posee un diseño no experimental porque no se manipularon las variables estudiadas. Se trabajó con 38 microempresas dedicadas al comercio de textiles dentro del cantón Huaquillas, información obtenida a través de la Cámara de Comercio; el instrumento empleado para la recaudación de datos fue la entrevista estructurada. Entre los resultados encontrados se pudo conocer que la gran parte de MCT posee tres procesos operativos: compra, control de inventario y ventas; se tomó como referencia este resultado para analizar cada proceso de manera individual y poder identificar: actividades, responsables, documentación e irregularidades; luego de identificar qué actividades permiten reducir las irregularidades se estructuró el MPO y posteriormente se desarrolló la propuesta donde se tomó como referencia los resultados encontrados.