Resumen:
This research was performed in a qualitative and quantitative method since this work is based on formulating scientific knowledge and also through the collection of information through interviews and observation data from questionnaires, it is possible to determine the number of children who have difficulties in their integral development, this research was carried out in children 3 and 4 years old, since the necessary interest in psychomotor skills as an important process for the integral development of each of the children is not
evident. Therefore, it is essential to provide as an alternative solution to this problem a guide of psychomotor activities to improve the integral child development in which there will be different innovative and dynamic activities that will become something fun for the children to enjoy and not repetitive tasks, considering that the methodologies suggested in this degree work are based on children's literature as an effective method to
minimize the effects of poor psychomotor development in the early stages of life.
Descripción:
La presente investigación se realizó de manera cualitativa y cuantitativa ya que se basa este trabajo en formular conocimientos científicos y además por medio de las recopilación de información mediante encuestas y fichas de observación, se puede determinar la cantidad de niños(as) que poseen dificultades en su desarrollo integral, esta investigación realizada en niños de 3 y 4 años, ya que no se demuestra el interés necesario a la
psicomotricidad como un proceso importante para el desarrollo integral de cada uno de los niños. Por lo tanto es primordial brindar como alternativa de solución ante este problema una guía de actividades de psicomotricidad para mejorar el desarrollo integral en la que constarán diferentes trabajos innovadoras y dinámicas convirtiéndose en algo divertido para que disfruten los niños y no sean tareas repetitivas, considerando que las metodologías sugeridas en este trabajo de titulación se basan en la literatura infantil como método efectivo para minimizar los efectos del mal desarrollo psicomotriz en las primeras
etapas de vida.