Resumen:
"This research aims to analyze the parenting styles that parents bring to a child with an
intellectual disability; when the individual has such a disability requires more dedication
to benefit them, which is why parents make use of tools and strategies necessary to
conduct their children's behavior. The categories discussed in this case study were
parenting styles, and behavioral problems. The research was carried out through a case
study corresponding to a 12-year-old teenager who comes from the ""Kléber Franco Cruz""
High School in the city of Machala, derived from a single-parent family.
The research worked with a mixed (qualitative-quantitative) study, and making use of the
following techniques and instruments: an epistemological approach that was based on the
theoretical framework where theories related to topics such as Diana Baumrind's theory,
Broumfromner, where the styles of upbringing and the behavior of the individual were
emphasized. Part of the methodology used are Test Esperi for the detection of the
behavior of the adolescent Dimension questionnaire and parenting styles: (Parenting
Styles and Dimension Questionnaire) this questionnaire measures the type of parenting
style implemented in the home. Documentary technique: this technique is responsible for
the collection and analysis of data. Direct case observation technique.
The results show that parenting styles are a set of behavioral actions acquired by parents
and this study analysed an authoritarian parenting style; authoritarian parents limit
performance since they are characterized by controlling and restricting the behavior of
the adolescent, there is no good communication between parents and children, the
participant's mother adheres to a dominant and tense parenting style. A moderate level
could be discerned in the factors of the first order (disocial, impulsivity, pre-disocial,
psychopathy, hyperactivity), identifying a di-social personality, the teen presents mildintellectual disability, In addition, a number of alterations in behavior were found,
identifying a di-social personality which was built due to its context, characterized by
rejection and indifference and lack of commitment on the part of its parents who did not
contribute the correct style of parenting.
Part of the recommendations used to the case are to promote in parents the commitment
and potential to generate dedication to children with disabilities and their needs that they
like and that requires, offering a parenting style according to their requirement with
balance and warmth linking as close as possible to the student, so that patience is involved
taking into account the difficulty in their performance in all areas. Family therapy sessions
with the aim of promoting integration between family members so that there is warmth
and a better way to solve problems that arise; and reinforce the coexistence of the
adolescent where it is profitable and in harmony with the help of therapeutics to obtain
better emotional development."
Descripción:
"La presente investigación tiene la finalidad de analizar los estilos de crianza que aportan
los padres de familia a un hijo con discapacidad intelectual; cuando el individuo tiene
dicha discapacidad requiere de mayor dedicación que los beneficie, motivo por el cual los
padres hacen uso de herramientas y estrategias necesarias para conducir la conducta de
sus hijos. Las categorías que se analizaron en este estudio de caso fueron estilos de
crianza, y problemas conductuales. Se realizó la investigación mediante un estudio de
caso correspondiente a un adolecente de 12 años de edad que proviene del Colegio de
bachillerato “Kléber Franco Cruz” de la ciudad de Machala, deriva de una familia
monoparental.
En la investigación se trabajó con un estudio mixto (cualitativo-cuantitativo), y haciendo
uso de las siguientes técnicas e instrumentos: un enfoque epistemológico que se basó en
el marco teórico donde se investigó teorías relacionadas a los temas como la teoría de
Diana Baumrind, Broumfromner, donde se enfatizan los estilos de crianza y el
comportamiento del individuo. Parte de la metodología empleada están Test Esperi para
la detección del comportamiento del adolescente Cuestionario de Dimensión y Estilos de
Crianza: (Parenting Styles and Dimension Questionnaire) este cuestionario mide el tipo
de estilo de crianza que implementa la madre de familia en el hogar. Técnica documental:
esta técnica se encarga de la recopilación y análisis de datos. Técnica de observación
directa del caso.
En los resultados obtenidos demuestran que los estilos de crianza son un conjunto de
acciones conductuales adquiridos por los padres y madres y en este estudio se analizó un
estilo de crianza autoritario; los padres autoritarios limitan el desempeño puesto que secaracterizan por controlar y restringir el comportamiento del adolescente, no existe buena
comunicación entre padres e hijos, la madre de la participante se apega a un estilo de
crianza dominante y tenso. Se pudo discernir un nivel moderado en los factores del primer
orden (disocial, impulsividad, pre-disocial, psicopatía, hiperactividad), identificándose
una personalidad di-social, la adolecente presenta discapacidad intelectual leve, Además,
se encontraron una serie de alteraciones en el comportamiento, identificándose una
personalidad di-social la cual se construyó debido a su contexto, caracterizado por
rechazo e indiferencia y falta de compromiso por parte de sus padres quienes no aportaron
el correcto estilo de crianza.
Parte de las recomendaciones empleadas al caso están en fomentar en los padres el
compromiso y potencialidades para generar dedicación a los niños con discapacidad y a
sus necesidades que le gustan y que requiere, ofreciéndole un estilo de crianza acorde a
su exigencia con equilibrio y calidez vinculándose lo más cercano posible al estudiante,
de manera que la paciencia sea involucrada teniendo en cuenta la dificultad en su
desempeño en todas las áreas. Sesiones de terapia familiar con el objetivo de fomentar la
integración entre miembros de familia para que haya calidez y una mejor forma de
solucionar problemas que se presenten; y reforzar la convivencia del adolescente donde sea
provechosa y en armonía con ayuda de terapéuticos para obtener un mejor desarrollo emocional."