Resumen:
This study aimed to understand the barriers perceived by women in the practice of
physical-sports activities of the UTMACH's Career pedagogy of Physical Activity Sport,
whose specific objectives were aimed at determining the importance of physical activity
and sport in women, identifying the main barriers to physical activity and the approach of
a proposal that contributes to overcoming the barriers common in the practice of physical
and sporting activities. The objects of study were directed to physical and sports practices
in reference to the benefits of physical activity and sport for women's health, sport and
gender equity and perceived barriers to being more physically active. Regarding the type
of research, it was non-experimental and descriptive, with a quantitative and qualitative
approach, having applied bibliographic and field research, taking as methods the
analytical and synthetic, which they contributed in the revision of literature and in the
analysis of results, based on research questions. The instruments used were: the BBAQ21 student test and an interview applied to the career coordinator. The population
consisted of 68 students, who were among the age groups of, less than 19 years, from
19 to 23, from 24 to 28 and more than 28 years old, where most of the students
corresponded to the age group of 19 to 23 years. As for the results it was possible to
determine that most students perceived one of the seven barriers presented in the test
and in the face of these barriers the most presented was that of lack of resources, which
could be inferred that in Ecuador university students do not have the necessary economic
resources to carry out physical sports activities , which would also constitute a socioeconomic problem, in addition to the lack of delivery and lack of time were two of the most
present barriers in the study and the lack of skill being the least perceived barrier of all,
where lack of skill or skills do not represent a limitation to participate in such activities; it
was further concluded that the students with the greatest number of barriers were
students aged 19 to 24 compared to older students, evidence that young people currently
have several limitations to be more active, limitations that could simply be psychological,
will or real barriers compared to older students. Finally, it was considered necessary to
develop a training workshop, which can be oriented from the different practical subjects,
to raise awareness of the perception of barriers to the practice of sports physical activities
in their daily life and their professional training. It was considered important to emphasize
that the university community continues the study by taking this research to a deeper
point, covering other possible areas and variables.
Descripción:
Este estudio tuvo como propósito conocer las barreras percibidas por las mujeres en el
ámbito de la práctica de actividades física-deportivas de la carrera de Pedagogía de la
Actividad Física Deporte de la UTMACH, cuyos objetivos específicos se dirigieron a
determinar la importancia que tiene la actividad física y deporte en la mujer, identificar
las principales barreras para la actividad física y al planteamiento de una propuesta que
contribuya a la superación de las barreras frecuentes en la práctica de actividades físicas
y deportivas. Los objetos de estudio se direccionaron a las prácticas de actividades
físicas y deportivas en referencia a los beneficios de la actividad física y deporte para la
salud de la mujer, deporte y equidad de género y las barreras percibidas a la hora de ser
más activas físicamente. Respecto al tipo de investigación, fue no experimental y
descriptiva, con un enfoque cuantitativo y cualitativo, habiendo aplicado una
investigación bibliográfica y de campo, teniendo como métodos el analítico y sintético,
mismos que aportaron en la revisión de la literatura y en el análisis de resultados, a partir
de las preguntas de investigación. Los instrumentos que se utilizaron fueron: el test
BBAQ-21 en las estudiantes y una entrevista aplicada al coordinador de la carrera. La
población estuvo constituida por 68 estudiantes, las cuales estaban dentro de los grupos
etarios de, menos de 19 años, de 19 a 23, de 24 a 28 y más de 28 años, dónde la mayor
parte de las estudiantes correspondían al grupo etario de 19 a 23 años. En cuanto a los
resultados se pudo determinar que la mayoría de las estudiantes percibieron una de las
siete barreras presentadas en el test y frente a estas barreras la más presentada fue la
de falta de recursos, lo que se podría inferir que en Ecuador las estudiantes universitarias
no cuentas con los recursos económicos necesarios para realizar actividades físico
deportivas, lo que constituiría también una problemática socioeconómica, además la falta
de entrega y falta de tiempo fueron dos de las barreras más presentas en el estudio y la
falta de habilidad siendo la barrera menos percibida de todas, dónde la falta de habilidad
o aptitudes no representan una limitación para participar en dichas actividades; además
se concluyó que quienes presentaron mayor número de barreras fueron las estudiantes
de 19 a 24 años en comparación a las estudiantes de mayor edad, lo que evidencia que
actualmente los jóvenes presentan varias limitaciones para ser más activos, limitaciones
que podrían ser simplemente psicológicas, de voluntad o barreras reales en comparación
a las estudiantes que tienen mayor edad. Finalmente se consideró que es necesario
desarrollar un taller de capacitación, el cual puede ser orientado desde las diferentes
asignaturas prácticas, para concientizar sobre la percepción de barreras para la práctica
de actividades físico deportivas en su vida cotidiana y su formación profesional. Se
consideró importante enfatizar en que la comunidad universitaria continúe con el estudio
llevando esta investigación hacia un punto más profundo, abarcando otros ámbitos y
variables posibles.