Resumen:
The research aims to propose a program for the development of vocational maturity that
contributes to the consolidation of the vocational development tasks of the seventh grade
students of the Fultón Franco Cruz School. It was theoretically supported by the
developmental vision of Donald Super. From this perspective, vocation is a behavior cultivated
throughout human development and has a marked impact on the life project. The research is
ascribed to the socio-critical paradigm. The unit of analysis were 18 seventh grade students to
whom the Busot Vocational Maturity inventory was applied, showing among the results that
the level of vocational maturity was located in little consolidated and not consolidated, which
motivated an intervention plan. The program contains strategies specific to vocational
maturity that involves psychoeducational processes in the apprentices to act in a conscious
way in the fulfillment of the vocational development tasks.
Descripción:
La investigación tiene como objetivo proponer un programa para el desarrollo de la madurez
vocacional que contribuya con la consolidación de las tareas del desarrollo vocacional de los
estudiantes de séptimo grado de la Escuela Fultón Franco Cruz. Se apoyó teóricamente en la
visión desarrollista de Donald Super. Desde esta perspectiva la vocación es una conducta
cultivada a lo largo del desarrollo humano y tiene una incidencia marcada en el proyecto de
vida. La investigación se adscribe al paradigma socio crítico. La unidad de análisis fueron 18
estudiantes del séptimo grado a los cuales se les aplico el inventario de Madurez Vocacional de
Busot, arrojando entre los resultados que el nivel de madurez vocacional se ubicó en pocos
consolidados y no consolidado, lo que motorizó un plan de intervención. El programa contiene
estrategias propias de la madurez vocacional que involucra procesos psicoeducativos en los
aprendices para actuar de una manera consiente en el cumplimiento de las tareas del
desarrollo vocacional.