Resumen:
The purpose of this research is to identify the types of strategies that shrimp exporting companies have implemented to be in the dynamic setting of international markets. The research used a case study method, through a qualitative and quantitative approach. Five shrimp companies participated in this study according to the position in the national ranking of exporters. Among the main findings, the analyzed companies have executed growth strategies (vertical integration and diversification) and competitive strategies (differentiation). The National Camera of Aquaculture and the Minister of Foreign Trade participated as alliances as a strategy that has made it possible to take advantage of market opportunities.
Descripción:
El propósito de esta investigación es identificar los tipos de estrategia que han implementado las empresas exportadoras de camarón para mantenerse en el entorno dinámico de los mercados internacionales. Se utilizó el método de estudio de caso, mediante un enfoque cualitativo y cuantitativo. La muestra de estudio está compuesta por cinco empresas camaroneras seleccionadas de acuerdo a la posición que ocupan en el ranking nacional de exportadoras. Entre los principales hallazgos, se destaca que las empresas analizadas han ejecutado estrategias de crecimiento (integración vertical y diversificación) y estrategias competitivas (diferenciación). Se hace énfasis en las alianzas con la Cámara Nacional de Acuicultura y el Ministerio de Comercio Exterior como estrategia que ha permitido aprovechar las oportunidades del mercado.