Resumen:
The current research /titling work suggests applying the benefits that by law the artisan guild has when importing merchandise for example; the exemption of duties and taxes. Also the possible customs regimes that can be used to provide facilities for importing such inputs or machinery. An import simulation of a compressor for air conditioners of vehicles for a craftsman working in this area was carried out, using the tool of tariff consultation on the page of the National Customs Service of Ecuador (SENAE). To support field research, consultations with customs and foreign trade technicians have been carried out, and indexed journals have also been used. In addition, the laws that protect or defend the artisanal sector are cited as: The Law of Craft Development, Organic Law of Internal Tax Regime (LORTI) and the Organic Code of Production, Commerce and Investments (COPCI) which is the highest law that regulates the trade in the customs of each port in the country
Descripción:
El presente trabajo de investigación/titulación sugiere aplicar los beneficios que por ley el gremio artesanal tiene al importar una mercancía, por ejemplo; la exoneración de derechos arancelarios e impuestos. También los posibles regímenes aduaneros a los cuales se pueden acoger para dar facilidades en la importación de dichos insumos o maquinarias. Se realizó una simulación de importación de un compresor para acondicionadores de aires de vehículos para un artesano desempeñado en esta área, se ha empleado el uso de la herramienta de consulta arancelaria de la página del Servicio Nacional de Aduana del Ecuador (SENAE). Para respaldar la investigación de campo se ha procedido a consultas con técnicos aduaneros y de comercio exterior además se ha utilizado revistas indexadas. Adicionalmente se citan las leyes que protegen o defienden al sector artesanal como: La ley de Fomento Artesanal, Ley Orgánica de Régimen Tributario Interno (LORTI) y el Código Orgánico de la Producción Comercio e Inversiones (COPCI) que es la máxima ley que regula el comercio en las aduanas de cada puerto en el país.