Las instituciones educativas y el desafío de ser transgénero

Loading...
Thumbnail Image

Date

Journal Title

Journal ISSN

Volume Title

Publisher

Abstract

The present investigative work is oriented to know the different forms of exclusions that transgender women face in education by teachers, colleagues and managers; as well as the effects on their daily life, In addition, inform how these exclusions can generate anxiety, stress, problems to socialize and fear. In the same way, a descriptive study is carried out through the bibliographic review that consists of searching, analyzing and synthesizing the different articles and books of authors that cover the subject of exclusions towards transgender in order to clarify how people with sexuality Heteronormative and ingrained ideas impart negative conceptions about trans women, expressing that they do not favor educational institutions with their gender identity. In addition, a case of a transgender woman is exposed who suffers discrimination in the educational field by administrative personnel, due to the gender transition that she makes during school. Finally, conclusions on the work carried out to clarify it are presented.

Description

El presente trabajo investigativo se orienta a conocer las diferentes formas de exclusiones que afrontan las transgénero en ámbito educativo por parte de profesores, compañeros y directivos; como también, las afectaciones en su diario vivir; además, informar cómo estas exclusiones pueden generar ansiedad, estrés, problemas para socializar y miedo. Del mismo modo, se realiza un estudio de tipo descriptivo a través de la revisión bibliográfica que consiste en buscar, analizar y sintetizar los diferentes artículos y libros de autores que abarcan el tema de exclusiones hacia transgénero con el propósito de esclarecer cómo las personas con sexualidad heteronormativas e ideas arraigadas imparten concepciones negativas sobre las trans, expresando que no favorecen a las instituciones educativas con su identidad de género. Además, se expone un caso de una transgénero que sufre discriminación en el ámbito educativo por personal administrativo, a causa de la transición de género que ella realiza durante el colegio. Finalmente, se presentan conclusiones sobre el trabajo realizado para el esclarecimiento del mismo.

Keywords

DISCRIMINACION, TRANSFOBIA, TRANSGENERO, EDUCACION

Citation

Condolo Encalada, E.R. (2021) Las instituciones educativas y el desafío de ser transgénero (examen complexivo). UTMACH, Facultad De ciencias Sociales, Machala, Ecuador.

Endorsement

Review

Supplemented By

Referenced By

Creative Commons license

Except where otherwised noted, this item's license is described as openAccess