Resumen:
From the theoretical review carried out, it was specified that no person can be
investigated for the rest of his life for the commission of an alleged criminal act either
by action or omission, that is why the legal figure of prescription is applied, and this
evidently extinguishes the criminal action initiated by the State. In the Ecuadorian
criminal legal system, the figure of prescription is included in Art. 417 of the
Comprehensive Criminal Organic Code, which determines certain rules both for the
exercise of criminal action from the public sphere and from the private sphere,
likewise if whether or not the criminal process has been initiated. Within this study,
an investigation is carried out aimed at carrying out a critical legal analysis of the
application of Article 417 numeral 3 literal "a", and numeral 4 of the COIP that
address the legal institution of prescription in those crimes of public action with
established sanction in criminal law up to five years, from a case. The results of the
investigation indicate that it is necessary to consider the prescription as a legal
institution, and provided the necessary argument for the proposal of a reform to
article 417 numeral 3 literal "a" and numeral 4.
Descripción:
A partir de la revisión teórica realizada se precisó que ninguna persona puede ser
investigada el resto de su vida por el cometimiento de un presunto acto delictivo ya
sea por acción u omisión, es por eso que se aplica la figura jurídica de la
prescripción, y esta evidentemente extingue la acción penal incoada por el Estado.
En el ordenamiento jurídico penal ecuatoriano la figura de la prescripción la recoge
el Art. 417 del Código Orgánico Integral Penal, el mismo que determina ciertas
reglas tanto para el ejercicio de la acción penal desde el ámbito público y desde el
ámbito privado, así mismo si se ha iniciado o no el proceso penal. Dentro de este
estudio se realiza una investigación encaminada a realizar un análisis crítico jurídico
de la aplicación del Artículo 417 numeral 3 literal “a”, y numeral 4 del COIP que
abordan la institución jurídica de la prescripción en aquellos delitos de acción pública
con sanción establecida en la normativa penal hasta cinco años, a partir de un caso.
Los resultados de la investigación indican que es una necesidad considerar la
prescripción como institución jurídica, y brindaron el argumento necesario para la
propuesta de una reforma al artículo 417 numeral 3 literal “a” y numeral 4.