Resumen:
The present study Role of the teacher in sensory stimulation in children with language
difficulties in the second sublevel of initial education, had as a general objective to
establish the role of the teacher in stimulation in children with language difficulties in the
second sublevel of initial education, in order to Based on this information, design a
pedagogical proposal with activities that promote sensory stimulation in students. The
field study was developed with a qualitative approach, using a case design, to collect
information, semi-structured interviews were conducted with the two teachers of the
grade and direct observation during nine class periods distributed over three class weeks.
The results showed that, although the teachers make an effort to develop didactic
processes with a constructivist orientation, in their practice traditional criteria prevail
regarding education, and sensory stimulation is minimal. The research closes with the
design of an intervention proposal called Didactic Guide of activities for sensory
stimulation in children with language difficulties. This proposal contains ten pedagogical
activities that the teacher can incorporate as support resources for her professional
practice.
Descripción:
El presente estudio Rol del docente en la estimulación sensorial en niños con dificultades
de lenguaje del segundo subnivel de educación inicial, tuvo como objetivo general
establecer el rol del docente en la estimulación en niños con dificultades de lenguaje del
segundo subnivel de educación inicial, para en base a dicha información diseñar una
propuesta pedagógica con actividades que propicien la estimulación sensorial en los
estudiantes. El estudio de campo se desarrolló con un enfoque cualitativo, mediante un
diseño de caso, para recoger información se realizó entrevistas semiestructuradas a las
dos docentes del grado y una observación directa durante nueve periodos de clase
distribuidos en tres semanas de clase. Los resultados mostraron que, si bien las docentes
se esfuerzan por desarrollar procesos didácticos con orientación constructivista, en su
práctica prevalecen criterios tradicionales respecto de la educación, y la estimulación
sensorial es mínima. La investigación cierra con el diseño de una propuesta de
intervención denominada Guía didáctica de actividades para la estimulación sensorial
en niños con dificultades de lenguaje. Esta propuesta contiene diez actividades
pedagógicas que el docente puede incorporar como recursos de apoyo a su práctica
profesional.